onsdag 23 februari 2011

Livet som en college student

Tänkte skriva lite om hur livet ser ut här.
Jag går tre kurser, och i alla kurser har jag tre timmar föreläsning per vecka. Mina kurser är alla morgon- och eftermiddagskurser, men man kan även gå på evening classes, som Emma gör. Då har hon lektioner från 6pm till 9pm.
Jag hade en bild av att föreläsningarna här skulle gå ut på att en lärare står och föreläser för cirka hundra elever och man sitter och följer med och gör anteckningar och sådant. Men, det är inte riktigt så. För det första så är vi runt 20 personer i två av mina kurser, och bara 6 stycken i min human sexuality kurs. Det är också mycket mer diskussion på lektionerna än vad vi är vana med från Arcada, och man har som sagt läxor till varje lektion ungefär.
Det är både positivt och negativt tycker jag. Positivt för att man faktiskt lär sig något, och att man inte (som jag alltid gör) lämnar läsandet till sista stunden. Negativt för att man faktiskt måst läsa varje dag. Och uppgifterna jag har haft som homework har lite känts som "bara för att ni måste göra något". Ingen av uppgifterna jag gjort hittills har behövt haft någon vetenskaplig bakgrund, det är egentligen bara mina egna tankar. Men, det är ett effektivt sätt att lära sig på, om man verkligen läser.
Vi bor som sagt här på campus, det finns ett antal olika byggnader, och vi bor i Mortensen hall. Där finns lägenheter för fyra och två personer, och alla har kök, badrum, internet och annat smått och gott. Vi får wc-papper gratis på grund av att man måste använda ett visst, tunt material. Längst ner i källaren finns ett bykrum med tvättmaskiner och torktumlare som är gratis att använda, man behöver bara eget tvättmedel. Nere i lobbyn finns TV, pingisbord, soffor, vending machines och annat man kan underhålla sig med.
Varje våning har också en CA som skall hålla "ordning" på oss och ge oss information och hjälpa och så. Det är okej att dricka inne på rummen om man är över 21, men inte på några allmänna ställen, och man får inte heller störa sina grannar. Det finns vissa regler för när det ska vara tyst och när man får ha oljud. Dessutom får man inte röra sig i allmänna utrymmen med alkohol synligt, för då kan man bli kallad till ett möte och sedan få böter (som det redan har hänt åt tre av utisarna).
En vanlig vardag för oss här ser ut som så att vi går på lektion på morgonen, tränar i gymmet genast efter lektionen, duschar och äter lunch hemma, och efter det hänger vi i biblioteket tills det blir middag.
För att få bo här måst man även ha en meal plan. Vi har en meal plan som innebär att vi har betalat för fem måltider per vecka i cafeterian (de serverar frukost, lunch och middag, samt brunch på veckosluten) och utöver det hade vi ungefär 350 flex points (1 flex point = 1 dollar) som vi kan använda på alla ställen som servera ätbart och drickbart här på campuset. Det finns bland annat ett kafé där jag ofta använder upp mina poäng på kaffe och sushi. Här kan se hur en typisk meny ser ut i cafeterian, eller "the commons" som det egentligen heter. Det finns även en grill där man får köpa hamburgare och sådant trevligt och hälsosamt, och Nabo, ett kafé som har bland annat pasta maträtter, men även kaffe och smått tilltugg.
Det ordnas mycket aktiviteter på campus, som nu i lördag till exempel så kan man se på serier i en av utrymmena där man kan chilla, och då bjuds det på smått tilltugg till. Och när det var superbowl hade de ordnat olika ställen där man kunde titta på matchen (beroende på vilket lag man hejade på). Förra helgen ordnades det en Foosball tournament. Så, uttråkad borde man i alla fall inte bli.
Ja, och många av de som studerar jobbar här på campus. I biblioteket, i något av matställena, som CA eller som något helt annat. Vi skulle också ha fått börjat jobba om vi skulle ha vila (och om vi skulle ha hittat jobb åt oss) här på campus, med special lov av han som "tar hand" om oss utisar, men jag tror inte att någon av oss ville göra det.
Så, det var kort sammanfattat hur det fungerar här. Fråga gärna om ni undrar något!

Inga kommentarer: