söndag 3 oktober 2010

Östersjö maraton, results!

Detta sa min iPod när jag just kommit över mållinjen:
Tid: 1.14'28''
Tempo: 6.53min/km
Distans: 10.80km
Kaloriförbrukning: 1094kcal




















Jag hade inför detta lopp bestämt mig för att testa en ny grej, som kanske skulle hjälpa mig med mina magproblem. Jag skulle ha en liquid-diet före loppet, och ingen "fast" mat. Så jag åt yoghurt (laktosfattig) till morgonmål och drack en halv proteindryck till lunch. Plus att jag drack lite sportdricka och vichy. Och vet ni vad? Inga magproblem, what so ever! Detta skall testas nästa gång, men då kanske jag äter nån energibar just innan start, för jag var nog lite hungrig.
Nåja, men till själva loppet! Det var ju helt ypperligt väder, nästan för varmt och strålande sol. Jag var, som ni kanske märkte, fullt taggad inför loppet, och när maraton löparna startade skulle jag gärna ha startat med dem. Jag orkade inte vänta längre!
Här kommer första maraton löparna, de var runt 90 stycken allt som allt.
En timme senare var det vår tur. Och genast kom det en ganska lång och brant uppförsbacke, och jag var helt andfådd på toppen. Det kändes inte bra, och så fortsatte det. Första kilometern kändes för jävlig! Mamma hade i starten kommit lite ifrån mig, så jag sprang fast henne och hade ont i mina vrister. Mamma märkte säkert att något var fel och frågade om vi skulle gå. Jag ville inte, men kände att jag inte orkade/kunde springa en meter till. Jag var arg, förtvivlad och ledsen. Det var ju inte alls så här det skulle gå, att jag inte ens klarade av att springa de två första kilometerna.
Vi gick en stund och prövade på att springa igen, och det kändes bättre, men jag hade fortfarande lite ont i mina vrister och ingen större lust att springa. Tur så hade jag ändå mamma med mig där, lite motivation och sällskap var just vad jag behövde för att fortsätta.
Efter 4km började värken lätta och mitt humör blev bättre. Vi sprang och gick turvis fortfarande, och just innan 5km stannade vi för att dricka. Lite extra energi och jag var taggad igen att springa. Och vi sprang! Lite efter 6km ville mamma gå en stund och jag fortsatte springa. Satt iPoden i öronen och fick den där lilla extra kicken. Sprang om en person, och så en till, och så en till. Jag var on fire!
Men längtan efter en toalett började småningom göra sig påmind, och vid 7½km kom en bajamaja. Ut med alla vätska bara, och sen fortsätta. Jag sprang nu och det kändes inte alls så tungt. Hett var det, men jag kunde andas bra och vristerna kände jag inte alls av mera. Jag gick tre gånger ungefär 30sekunder efter bajamajan, bara för att samla krafterna och lite sänka pulsen.
Sista uppförsbacken sprang jag uppför och flåsade som en flodhäst, stönade och stånkade. Men jag tänkte inte gå! När jag var uppe på backen sprang jag över vägen till andra sidan och sen var det samma backe ner och i mål. Och jag spurtade, spurtade som jag aldrig gjort förut. Hade en hastighet på 4.45min/km, inte alls vad jag brukar vara van med, men bra gick det och jag flög i mål. Lycklig och törstig!
Jag innan staten. Förståss glömde vi fota efter-fotot!
Jag hade ju som mål att komma i mål på 1h15min (plus eventuella toalett besök) och jag pausade min iPod när jag sprang in på toaletten för att få enbart "löpnings-tid". Men när jag hade satt upp mitt mål på 1h15min så tänkte jag det var 10km vi skulle springa. Nu visade det ju sig att 1/4 maraton är 10.55km. Och en halv kilometer springer jag på 3-4minuter. Så jag är mer än nöjd med min officiella tid som blev: 
54.Lee Lindqvist Helsingfors 1.15.24 +35.59
 

2 kommentarer:

Jeffi sa...

Duktigt Lee! :) Och verkligen jätte fint väder hade ni!

Malin I Form sa...

Bra jobbat :D

Sv: Hihi, ja jag var inte alls ensam om det :)