lördag 16 oktober 2010

Dagens träning

Oj, jag har gjort något så skönt idag! Jag har varit och simma i en simhall.
Jag vet på allvar inte när jag senast skulle ha gjort det, kanske 4-5 år sedan?
Så skönt att simma nu när det börjar bli lite kallare ut (det har kommit snö här i Helsingfors igår och idag, men inget fastnar på marken) och när man kan gå i bastun efteråt. Härligt.
Efter att jag vaknat och förberett mig för dagen, tog jag med mig allt nödvändigt och sprang iväg med ryggsäcken på ryggen till simhallen. Jag kände mig så där proffsig när jag kom där springande bland alla människor som var på väg till loppmarknaden när jag hade på mig min "löpardräkt" och dessutom en ryggsäck på ryggen. Hela vägen orkade jag även springa, fast jag var lite stel i början.
Tid: 11'24''
Average: 165bpm
Peak:175bpm
Kaloriförbrukning: 187kcal
Distans: 1.68km
Tempo: 6.46min/km 
TE: 2,9

Jag (vi egentligen, E var med mig) började med att simma 1000m, var av 100m simmade jag crawl och resten bröstsim. Det tog mig 31minuter.
Medan E fortsatte simma gick jag över till andra bassängen och tänkte testa på vattenlöpning. Okej, så för det första tog det mig ungefär en halv evighet att förstå tekniken (vilken jag bra kan ha missförstått..) och för det andra var bassängen full med människor. Människor som 5m innan bassängen tog slut vände om, och gjorde samma sak i andra ändan. Vilket betydde att jag fick "springa" om dem hela tiden. Så, nerverna tog ganska snabbt slut, och efter ungefär 10 minuter och 200m gav jag upp. Lite kändes det nog i benen, så jag ska nog pröva på det igen.
Jag joinade istället E igen och simmade 300m på cirka 10minuter.
Så summa summarum blev det:
1300m simning (41minuter)
200m vattenlöpning (10min)

Hem skulle jag ju igen efter simningen, så på med alla kläder igen bara och ut i kylan!
Jag gick hem, var ganska slut i kroppen efter ungefär en timme i vattnet.
Tid: 14'24''
Tempo: 9.07min/km
Distans: 1.58km (intressant hur hemvägen plötsligt blev 100m kortare..)
Kaloriförbrukning: 158kcal 

Men jag var nog inte helt nöjd med bara simning som träning idag, så efter en par timmars vila hemma begav jag mig av till gymmet. Lusten fanns inte riktigt där, så jag tvingade mig själv mera, vilket ledde till att jag inte var så nöjd med passet. Jag hade ingen motivation eller lust att pressa det där lilla extra, så träningen for mest på rutin. Och det var booooring! Så, jag har bestämt mig för att lite ändra på mina styrketräningspass, men hur är inte helt klart ännu.
Jag började med att värma upp på löpbandet:
Tid: 23'11''
TE: 3,4
Average: 156bpm
Peak: 183bpm
Kaloriförbrukning: 347kcal
Efter det här blev det samma vanliga runda, 35min styrketräning.
Och så slutade jag med 10minuter på crosstrainern (2,5 - 156bpm - 165bpm - 150kcal) och stretchning 10min.

Så det var det. Långt inlägg om dagens träning.
35min25sek kvar av utmaningen. (Jag räknade inte nu heller med stretchningen i totala tiden, eftersom jag inte har gjort det tidigare i veckan).

1 kommentar:

Malin I Form sa...

Låter som en bra träningsdag :D

Sv: Ja, Jillian är skön och givetvis skriver jag en liten recension sen! :d