onsdag 26 januari 2011

Maybe not that safe after all..

Jag laste otroligt lite om USA innan jag kom hit, men en sak jag laste var att MN (Minnesota) ar typ den sakraste staten, nar det kommer till brott och sadant. Sa jag tankte mig att det sakert ar helt okej att rora sig pa kvallarna ungefar som jag gor hemma i Finland, och hade nog absolut tankt att det sku vara sakrare an Bryssel (dar vagade jag far uta pa lank annu nar det borjade skymna, och ga hem fran metrostationen fast det var kvall). Men tydligen hade jag fel. Vi blev nog varnade nar vi kom hit att vi inte skulle rora oss ensamma pa kvallarna och larde oss om hur DPS fungerar (som jag tror jag redan skrivit om). Idag fick vi ett mail som borjade sa har:
Dear Augsburg community,
As you are likely aware by now, there was a drive-by shooting at the Brian Coyle Center in our neighborhood last evening. The good news is that the two victims will recover from their wounds. The troubling fact is that this sort of violence continues to plague our neighborhood...

Inte precis som hemma i Finland inte.

2 kommentarer:

Jill sa...

Säg inte det, i Karis gick någon med handeldvapen på köpmansgatan för ett par dagar sedan. Han kom som tur inte så långt att han hann skada någon. Men jonej, du har nog rätt i att det är lite annan mentalitet där borta, man glömmer så lätt när man bor i Finland att det ens finns kriminalitet.

Träffade din mamma i förrgår, direkt då jag såg henne visste jag att det var din mamma, ni liknar :)

Emelie sa...

oj, nu blev jag ju lite orolig! Lova mig att ni tänker efter före hela tiden! Och Inte tar ngra onödiga risker! Vill ju ha er tillbaka helskinnade!