fredag 15 april 2011

Warm Up!

Hur skall man värma upp för ett löpningspass?
Hittills har jag bara värmt upp genom att gå de första 5-10 minuterna.
Jag har läst att man inte skall stretcha sina kalla muskler, och att man därför bra kan lämna bort stretchning före löpningen. (Men jag är ingen expert).
Nu har jag läst i min bok Marathon and half marathon - from start to finish om den optimala uppvärmningen. Det är tydligen viktigt att få igång hela kroppen från huvudet till tårna, även fast löpning mest är en nedre kropps aktivitet (väldigt bra översättning av mig från engelskans lower-body activity, haha). Det kan man göra bara genom att lite skaka på sig och röra på hela kroppen. Efter att man har fått upp värmen lite (genom att gå eller jogga en stund) kan man göra några övningar som till exempel spark mot baken och hoppa med höga knän. Sen är det bara att springa iväg.
Nu är ju bara frågan den, hur fjanting kommer jag inte att se ut när jag värmer upp? Haha.

Inga kommentarer: