onsdag 7 april 2010

"Har du gått ner?"

En sak som jag har märkt nu sedan jag har gått ner är att det sist och slutligen är ganska få som har frågat eller kommenterat att jag har gått ner. Ibland har det till och med hänt att jag har berättat att jag har gått ner och hur mycket kanske, och så kan jag få som svar att "jo, jag har nog märkt men inte vågat säga något". Och så börja jag tänka att jag själv är precis likadan. Efter förra sommaren hade en klasskompis gått ner i vikt helt märkbart, men inte sa jag något åt henne. Fast jag vet själv hur roligt det är att få komplimanger och uppmuntran. Är det månne bara vår finska mentalitet som gör det svårt för oss att prata om de här grejerna? Eller är vi bara för rädda att den andra ska ta illa upp? Tänker vi månne att "om jag säger nåt så kanske hon tror att jag har tyckt att hon har varit fet förut?".
Jag skall i alla fall skärpa mig och börja ge mera komplimanger åt folk. Och inte bara om de har gått ner i vikt, annars också. Komplimanger är alltid roliga att få. Eller hur?

Inga kommentarer: